Gå til hovedinnhold Gå til footer

Motiverte ansatte: Gi arbeidshverdagen mer mening

Motiverte ansatte er ikke bare mer produktive, de bidrar også til et positivt arbeidsmiljø og skaper mer glede og arbeidslyst rundt seg. Og kanskje aller viktigst: De som har det fint på jobben har også mer overskudd til alt det andre livet byr på.

Motiverte ansatte er ikke bare mer produktive, de bidrar også til et positivt arbeidsmiljø og skaper mer glede og arbeidslyst rundt seg. Og kanskje aller viktigst: De som har det fint på jobben har også mer overskudd til alt det andre livet byr på.

Hva motiverer ansatte?

Forskning viser at ansattes motivasjon ikke bare er drevet av lønn og goder. Faktorer som anerkjennelse, mening i arbeidet, personlig vekst og et godt sosialt miljø er minst like viktige. For å gi arbeidshverdagen mer mening, bør ledere fokusere på å:

Vis at den enkeltes arbeid har mening. 

Noen kaller det formål eller “purpose”, men poenget er uansett å hjelpe ansatte med å se hvordan deres arbeid bidrar til selskapets overordnede mål og visjon. Når ansatte forstår betydningen av sitt arbeid, øker deres følelse av formål og tilfredshet.

De virkelig flinke klarer også å vise at arbeidet bidrar til å gjøre VERDEN til et bedre sted. Det er jo ambisiøst, men det er jo det vi alle prøver å gjøre, er det ikke? Det er bare litt vanskelig å se det. Jobben vi i Fretex gjør med arbeidsinkludering handler mye om å gi selskaper en ekstra mulighet til å gjøre verden til et bedre sted gjennom å gi folk en sjanse til å bidra.

Tilrettelegg for personlig vekst

Alle liker å mestre nye ting. Lære. Føle utvikling. Det kan jo selvsagt gjøres gjennom kurs og seminarer, eller online læringsprogrammer, men den beste læringen er den som skjer en-til-en, på arbeidsplassen, gjerne med en kollega eller mentor. Så legg til rette for det.

Vår erfaring med å hjelpe folk som har falt utenfor har lært oss en del ting om hvordan personlig vekst skaper motivasjon. Det er kanskje selvsagt at noen som blir inkludert i arbeid og føler mestring blir mer motivert, men vi ser også at de kollegaene som hjelper og er mentorer for andre også vokser. Det er noe fint med å hjelpe andre; Det skaper motivasjon i arbeidet.

Folk vil bli sett

Folk vil bli sett. Føle at det faktisk er noen som bryr seg om de er tilstede eller ikke. Det er kanskje det aller aller viktigste ledere kan gjøre. Se sine ansatte. 

Lønn og andre formelle belønningssystemer blir gjerne trukket frem som måter å motivere og gi anerkjennelse på, men det kan være mye enklere enn det. Enkelte ledere glemmer helt å si god morgen og forsvinner inn på kontorene sine uten så mye som et nikk. Noen vennlige ord, kanskje et spørsmål om hva folk skal jobbe med den dagen, skaper energi. Folk vil vite at lederen vet de eksisterer.

Vi vet at det er mange ledere som har dårlig samvittighet fordi de ikke klarer å følge opp medarbeiderne så godt som de ønsker. Det tar tid å gi oppmerksomhet og tilbakemeldinger. Sett gjerne opp et system for det, men sørg også for å informere medarbeidere om egen hverdag (og egen personlighet) slik at de skjønner hvorfor du ikke alltid har tid eller hvorfor du kanskje ikke orker å være så blid på morningen.

Skap et godt sosialt miljø 

Et inkluderende og støttende arbeidsmiljø der ansatte føler seg verdsatt og en del av et team, er avgjørende for trivsel på arbeidsplassen. Det er flere måter å skape dette på og det dreier seg ikke bare om lønningspils, spillkvelder, vinlotteri og slike ting. Det er hyggelig med slikt, men målet er jo en produktiv og hyggelig hverdag. Hver dag.

Det å bli sett har vi snakket om, og neste steg i det er å bli forstått. At noen ikke bare ser deg, men ser deg for den du er. Sørg for at ansatte blir kjent med hverandre, at de skjønner at noen blir stressa av for mange beskjeder på en gang, mens andre syns det er gøy med mange baller i luften. Noen har små nebb og trenger å bli spurt flere ganger før de sier sin mening, mens andre snakker mye uten at de egentlig mener at en skal ta stilling til alt de sier.

Dette er gjerne noe man lærer seg etter å ha vært kollegaer en stund, men et av de beste tipsene vi har sett angående dette er å be folk gi en liten bruksanvisning på seg selv. Hva stresser dem? Hva liker de best å jobbe med? Hva gjør de helst på fritiden? Hva - om noe - misforstår folk om deg?  Det gir folk noe å snakke sammen om og kan rydde opp i en del misforståelser. Kenneth er ikke sur, han får bare sinnarynker når han tenker!

Det beste rådet for å få motiverte ansatte

Du får flere venner ved å være interessert i andre enn ved å prøve å få andre interessert i deg. Sørg for å bli kjent med medarbeiderne dine og hva som motiverer den enkelte. Vær interessert! Folk er forskjellig så før du lager bonusordninger, salgskonkurranser og andre ting: Sett deg inn i hva som vil hjelpe dine folk å få mer driv og motivasjon. 

Å få mer motiverte ansatte  kan være enklere enn du tror.

Hva Fretex kan hjelpe med

Vi jobber med arbeidsinkludering, og det vi kan tilby er sjansen til å hjelpe noen som ikke har jobb nå. Noen som er motiverte til å bidra, men som ikke har fått sjansen. Vi vet at  prosessen med arbeidsinkludering også skaper mer mening på arbeidsplassen, så ta kontakt og hør hvordan vi kan jobbe sammen.

Ta gjerne kontakt med oss!

Til toppen