«Historiefortelling»
Utstillingen av Jan Henning Larsen spenner over en lang tidsperiode, med arbeider fra mange perioder, der de eldste er opptil 25 år gamle.
Jan Henning Larsen er en grafiker, skulptør, tegner og maler som bor og arbeider på Askøy. Han er utdannet ved Statens Høyskole for Kunsthåndverk og Design i Bergen (SHKD) på 1990-tallet. Senere ble han tilknyttet Myren kunstnerverksted på Torshov i Oslo. Han kjøpte et grafikkverksted i Hønefoss i 1998 og etablerte seg i Sudndalen/Hallingdal. Etter det delte han verksted med maleren Frode Larsson på Tollboden på Nordnes og «The funky bunker» i kjelleren på Dreggen hotell. Han har siden 2004 hatt verksted i Strusshamn.
Jan Henning sier selv at han har alltid hatt en trang til å uttrykke seg, og har alltid tegnet og laget bilder. Med tiden har dette utviklet seg til å bli en lang historiefortelling som begynte i barndommen og som fremdeles pågår. Å lage bilder handler mer om innholdet enn å lage noe pent å ha på veggen. Han betrakter, formidler og kommenterer sin samtid, nesten på en litterær måte, og føler seg på den måten beslektet med forfattere.
Ofte handler det om et tema eller et fenomen, som oftest om identitet. Jan Henning er svært opptatt av Loddefjord der han kommer fra. Han forteller: «Vi har ingen kultur, ingen tradisjon eller identitet som har blitt overlevert. Vi har ikke 300 år gamle gårder, sagn, bunad eller folkemusikk. Stedet oppsto på 60 tallet og vi måtte definere og skape vår egen kultur og identitet. Jeg er veldig stolt av hva vi har fått til, og gleder meg til fortsettelsen. Siste nytt er 5071 puben»
Jan Henning arbeider innenfor et bredt register av motiver, fra norrøn mytologi og eldre kongesaga, kristendom, erotikk og hardingfele. Tegningen har alltid fulgt ham, og han anvendte mye tid på maleri før han fant sitt uttrykk i grafikken. Ved SHKD ble han introdusert for tresnitt og da var det som om alt falt på plass og han fant det han skulle drive med. «Tresnitt passer svært bra til min måte å lage bilder på. Det går fort, det er ikke så høytidelig, det er lett å lage uttrykk, og lett å lage farger. Bilde blir strammet opp av treplatens form. Og man trenger ikke ta stilling til om bildet er ferdig eller ikke, for bildet er ferdig når det kommer ut av pressen.»
I senere tid har han utviklet seg på vei mot maleriet igjen, i tillegg til treskulpturer. Å arbeide med maleri ga rom for større formater, der tresnitt kunne overføres til lerret og en blandingsteknikk oppstod. Treskulpturene er på sett og vis en videreføring av det å arbeide med tresnitt. Ved denne utstillingen på Galleri VOX blir vi presentert for hele registeret: maleri, skulptur, fargetresnitt samt en bok med skisser.
Se og les mer om kunstneren her: